Gå vidare till innehåll

Nyårserbjudandet avslutas idag

Fri frakt endast idag!

Kontakta oss

Allmänna villkor

Artikel 1 – Definitioner
I dessa villkor avses med:
Ångerfrist: den period inom vilken konsumenten kan använda sig av sin ångerrätt;
Konsument: den fysiska person som inte agerar i utövandet av yrke eller företag och ingår ett distansavtal med företagaren;
Dag: kalenderdag;
Löpande transaktion: ett distansavtal som avser en rad produkter och/eller tjänster, där leverans- och/eller mottagningsskyldigheten är utspridd över tid;
Varaktigt medium: varje hjälpmedel som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra information som är personligen riktad till honom på ett sätt som möjliggör framtida åtkomst och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen;
Ångerrätt: möjligheten för konsumenten att inom ångerfristen avstå från distansavtalet;
Företagare: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter;
Distansavtal: ett avtal där, inom ramen för ett av företagaren organiserat system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, fram till och med ingåendet av avtalet, enbart används en eller flera tekniker för distanskommunikation;
Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal, utan att konsument och företagare samtidigt befinner sig på samma plats;
Allmänna Villkor: dessa Allmänna Villkor för företagaren.

Artikel 2 – Företagarens identitet
Koplatt.se
Info@koplatt.nl

NLB - Ecommerce
Jan van Goyenstraat 32
3443 GH Woerden 

KvK-nummer: 77919734
BTW ID: NL003261132B48
Telefonnummer: +31681896877

Artikel 3 – Tillämplighet
Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företagaren och för varje ingånget distansavtal och beställningar mellan företagare och konsument.
Innan distansavtalet ingås, kommer texten av dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt, kommer det innan distansavtalet ingås att anges att de allmänna villkoren kan ses hos företagaren och på begäran av konsumenten skickas kostnadsfritt så snart som möjligt.
Om distansavtalet ingås elektroniskt, kan texten av dessa allmänna villkor, i avvikelse från föregående stycke och innan distansavtalet ingås, göras tillgänglig elektroniskt för konsumenten på ett sådant sätt att konsumenten enkelt kan lagra dem på ett varaktigt medium. Om detta inte är rimligt möjligt, kommer det innan distansavtalet ingås att anges var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de på begäran av konsumenten skickas kostnadsfritt elektroniskt eller på annat sätt.
Om specifika produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, gäller andra och tredje stycket i tillämpliga delar och konsumenten kan i händelse av motstridiga allmänna villkor alltid åberopa den tillämpliga bestämmelsen som är mest förmånlig för honom.
Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt är helt eller delvis ogiltiga eller förklaras ogiltiga, förblir avtalet och dessa villkor i övrigt gällande och den aktuella bestämmelsen ska ersättas i samråd med en bestämmelse som så långt som möjligt följer syftet med den ursprungliga bestämmelsen.
Situationer som inte regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas "i andan" av dessa allmänna villkor.
Oklarheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas "i andan" av dessa allmänna villkor.

Artikel 4 – Erbjudandet
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller sker under villkor, anges detta uttryckligen i erbjudandet.
Erbjudandet är icke-bindande. Företagaren har rätt att ändra och justera erbjudandet.
Erbjudandet innehåller en fullständig och noggrann beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att möjliggöra en korrekt bedömning av erbjudandet från konsumenten. Om företagaren använder sig av bilder är dessa en sanningsenlig representation av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet binder inte företagaren.
Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är indikativa och kan inte ge upphov till ersättning eller upplösning av avtalet.
Bilder på produkter är en sanningsenlig representation av de erbjudna produkterna. Företagaren kan inte garantera att de visade färgerna exakt motsvarar de verkliga färgerna på produkterna.
Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är kopplade till att acceptera erbjudandet. Detta gäller i synnerhet:
- priset, exklusive tullavgifter och importmoms. Dessa extra kostnader kommer att bäras av och vara kundens ansvar. Post- och/eller kurirtjänsten kommer vid import att använda den särskilda ordningen för post- och kurirtjänster. Denna ordning gäller om varorna importeras till det EU-land som är destinationslandet, vilket också är fallet här. Post- och/eller kurirtjänsten tar ut moms (eventuellt tillsammans med de tullavgifter som debiteras) från mottagaren av varorna;
- eventuella fraktkostnader;
- hur avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för detta;
- om ångerrätt gäller eller inte;
- sättet för betalning, leverans och genomförande av avtalet;
- perioden för att acceptera erbjudandet, eller den period inom vilken företagaren garanterar priset;
- om kostnader för distanskommunikation beräknas på annan grund än grundtaxan för det använda kommunikationsmedlet;
- om avtalet efter ingåendet arkiveras och i så fall hur konsumenten kan rådfråga det;
- hur konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera de uppgifter som lämnats inom ramen för avtalet och vid behov rätta till dem;
- andra språk utöver nederländska som avtalet kan ingås på;
- beteendekoder som företagaren är underkastad och hur konsumenten elektroniskt kan granska dessa beteendekoder; och
- den minimiperiod som distansavtalet gäller vid en löpande transaktion.
- Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, typer av material.

Artikel 5 – Avtalet
Avtalet ingås, med förbehåll för vad som anges i punkt 4, när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de därmed uppställda villkoren.
Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, bekräftar företagaren omedelbart elektroniskt mottagandet av acceptansen av erbjudandet. Så länge mottagandet av denna acceptans inte har bekräftats av företagaren, kan konsumenten upplösa avtalet.
Om avtalet ingås elektroniskt, ska företagaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, kommer företagaren att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder för detta.
Företagaren kan, inom lagens ramar, ta reda på om konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter, samt alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om företagaren på grund av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, är han berättigad att motiverat avvisa en beställning eller ansökan eller ställa särskilda villkor för genomförandet.
Företagaren ska skicka följande information skriftligen eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på ett varaktigt medium till konsumenten tillsammans med produkten eller tjänsten:
- företagets besöksadress där konsumenten kan vända sig med klagomål;
- villkoren och sättet på vilket konsumenten kan använda ångerrätten, eller ett tydligt uttalande om undantag från ångerrätten;
- information om garantier och befintlig service efter köp;
- uppgifter som ingår i artikel 4.3 i dessa villkor, såvida inte företagaren redan har tillhandahållit denna information till konsumenten före utförandet av avtalet;
- kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är obestämd.
Vid en löpande transaktion är bestämmelsen

i föregående stycke endast tillämplig på den första leveransen.
Varje avtal ingås under förutsättningarna för avbrutande villkor för tillräcklig tillgång till de relevanta produkterna.

Artikel 6 – Ångerrätt
Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att utan att ange skäl ångra avtalet inom 14 dagar. Ångerfristen börjar dagen efter att konsumenten eller en av konsumenten utsedd och till företagaren meddelad representant mottagit produkten.

Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt. Konsumenten får endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa om hen vill behålla produkten. Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt ska produkten med alla medföljande tillbehör och, om rimligt möjligt, i ursprungligt skick och förpackning returneras till företagaren, i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som företagaren tillhandahåller.

Om konsumenten vill utnyttja sin ångerrätt, är hen skyldig att meddela företagaren detta inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Meddelandet ska ske skriftligen eller via e-post. Efter att konsumenten har meddelat att hen vill utnyttja sin ångerrätt, måste hen returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att produkten har returnerats i tid, till exempel genom ett leveranskvitto.

Om konsumenten inte har meddelat sitt utnyttjande av ångerrätten inom de tidsfrister som anges i punkt 2 och 3, eller om produkten inte har returnerats till företagaren, är köpet bindande.

Artikel 7 – Kostnader vid ångerrätt
Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt, står konsumenten för kostnaderna för att returnera produkten.

Om konsumenten har betalat ett belopp, kommer företagaren att återbetala detta så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter ånger. Återbetalning sker under förutsättning att produkten har mottagits tillbaka av e-handlaren eller att bevis på fullständig retur kan uppvisas.

Artikel 8 – Undantag från ångerrätten
Företagaren kan undanta konsumenten från ångerrätten för produkter som beskrivs i punkt 2 och 3. Undantaget från ångerrätten gäller endast om företagaren tydligt har angett detta i erbjudandet, eller åtminstone i god tid innan avtalet ingås.

Undantag från ångerrätten är endast möjligt för produkter:
- som har tillverkats enligt konsumentens specifikationer;
- som är tydligt personliga till sin natur;
- som på grund av sin natur inte kan returneras;
- som snabbt kan bli fördärvade eller föråldrade;
- vars pris är beroende av fluktuationer på finansmarknaden som företagaren inte kan påverka;
- för lösa tidningar och tidskrifter;
- för ljud- och videoinslag och datorprogramvara där konsumenten har brutit förseglingen;
- för hygienprodukter där konsumenten har brutit förseglingen.

Undantag från ångerrätten är endast möjligt för tjänster:
- som rör logi, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;
- där leveransen med konsumentens uttryckliga samtycke har påbörjats innan ångerfristen har löpt ut;
- som rör vadslagning och lotterier.

Artikel 9 – Priset
Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, med undantag för prisändringar till följd av ändringar i momssatser.

I avvikelse från föregående punkt kan företagaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och som företagaren inte kan påverka, till variabla priser. Denna känslighet för fluktuationer och det faktum att eventuella angivna priser är riktpriser, anges i erbjudandet.

Prisökningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är resultatet av lagstadgade regleringar eller bestämmelser.

Prisökningar från och med 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om företagaren har avtalat om detta och:
- dessa är resultatet av lagstadgade regleringar eller bestämmelser; eller
- konsumenten har rätt att säga upp avtalet från och med den dag då prisökningen träder i kraft.

Leveransorten fastställs enligt artikel 5, första stycket, mervärdesskattelagen 1968, i det land där transporten påbörjas. I detta fall sker leveransen utanför EU. Följaktligen kommer post- eller kurirservice att ta ut importmoms och/eller klareringskostnader från mottagaren. Därför kommer ingen moms att tas ut av företagaren.

Alla priser är under förbehåll för tryck- och skrivfel. Företagaren accepterar inget ansvar för konsekvenserna av tryck- och skrivfel. Vid tryck- och skrivfel är företagaren inte skyldig att leverera produkten till det felaktiga priset.

Artikel 10 – Överensstämmelse och garanti
Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på tillförlitlighet och/eller användbarhet samt lagstadgade bestämmelser och/eller statliga föreskrifter som fanns vid tidpunkten för avtalets ingående. Om det avtalas garanterar företagaren även att produkten är lämplig för annat än normalt användande.

En garanti som lämnas av företagaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande mot företagaren enligt avtalet.

Eventuella defekter eller felaktigt levererade produkter måste anmälas skriftligen till företagaren inom 14 dagar efter leverans. Produkten måste returneras i originalförpackningen och i nyskick.

Företagarens garantiperiod motsvarar fabriksgarantiperioden. Företagaren ansvarar dock aldrig för produktens slutliga lämplighet för varje individuell användning av konsumenten, inte heller för eventuella råd angående användningen eller tillämpningen av produkterna.

Garantin gäller inte om:
- Konsumenten själv har reparerat och/eller bearbetat de levererade produkterna eller låtit reparera och/eller bearbeta dem av tredje part;
- De levererade produkterna utsätts för onormala förhållanden eller behandlas vårdslöst eller i strid med företagets och/eller förpackningens anvisningar;
- Bristen helt eller delvis beror på föreskrifter som regeringen har ställt eller kommer att ställa beträffande produktens natur eller kvalitet på de använda materialen.

Artikel 11 – Leverans och utförande
Företagaren ska iaktta största möjliga noggrannhet vid mottagande och utförande av produktbeställningar.

Leveransadressen är den adress som konsumenten har uppgivit till företaget.

Med förbehåll för vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor, kommer företaget att utföra godkända beställningar skyndsamt men senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har godkänt en längre leveranstid. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan utföras eller endast delvis kan utföras, kommer konsumenten att få meddelande om detta senast 30 dagar efter att beställningen har lagts. I detta fall har konsumenten rätt att utan kostnad häva avtalet och rätt till eventuell ersättning.

Vid hävning enligt föregående stycke kommer företagaren att återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter hävning.

Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, kommer företagaren att anstränga sig för att tillhandahålla en ersättningsartikel. Senast vid leverans ska det tydligt och begripligt meddelas att en ersättningsartikel levereras. För ersättningsartiklar kan ångerrätten inte undantas. Eventuella returfraktkostnader är på företagets bekostnad.

Risken för skador och/eller förlust av produkter åvilar företagaren fram till leveranstidpunkten till konsumenten eller en av konsumenten utsedd och till företagaren meddelad representant, om inte annat uttryckligen överenskommits.

Artikel 12 – Långsiktiga transaktioner: varaktighet, uppsägning och förlängning

Uppsägning
Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som har ingåtts på obestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med iakttagande av de uppsägningsregler som överenskommits för detta ändamål och en uppsägningstid på högst en månad.

Kons

umenten kan när som helst säga upp ett avtal som ingåtts på bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, mot slutet av den bestämda varaktigheten med iakttagande av de uppsägningsregler som överenskommits för detta ändamål och en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten kan avtalen som nämns i de föregående styckena:
- när som helst säga upp och är inte begränsad till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period;
- minst säga upp på samma sätt som de ingicks;
- alltid säga upp med samma uppsägningstid som företagaren har för sig själv.

Förlängning
Ett avtal som har ingåtts på bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive dagstidningar, nyheter och veckotidningar) eller tjänster, får inte tyst förlängas eller förnyas för en bestämd tid.

I avvikelse från föregående punkt får ett avtal som ingåtts på bestämd tid och som avser regelbunden leverans av dagstidningar, nyheter och veckotidningar, tyst förlängas för en bestämd tid på högst tre månader, om konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet mot slutet av förlängningen med en uppsägningstid på högst en månad.

Ett avtal som ingåtts på bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter eller tjänster, får endast tyst förlängas på obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp det med en uppsägningstid på högst en månad och en uppsägningstid på högst tre månader om avtalet avser regelbunden, men mindre än en gång per månad, leverans av dagstidningar, nyheter och veckotidningar.

Ett avtal med begränsad varaktighet om regelbunden introduktion till dagstidningar, nyheter och veckotidningar (prov- eller introduktionsabonnemang) förlängs inte tyst och avslutas automatiskt efter prov- eller introduktionsperioden.

Varaktighet
Om ett avtal har en varaktighet på mer än ett år, kan konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år med en uppsägningstid på högst en månad, om inte rimlighet och rättvisa motsätter sig uppsägning före avtalets slut.

Artikel 13 – Betalning
Om inget annat överenskommits ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter att ångerfristen som anges i artikel 6 punkt 1 har börjat löpa. Vid ett avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna period efter att konsumenten har mottagit bekräftelsen av avtalet.

Konsumenten är skyldig att omedelbart meddela företagaren om felaktigheter i betalningsuppgifter som anges eller tillhandahålls.

Vid utebliven betalning av konsumenten har företagaren, med förbehåll för lagliga begränsningar, rätt att ta ut rimliga kostnader som i förväg meddelats konsumenten.

Artikel 14 – Klagomålshantering
Klagomål om genomförandet av avtalet ska lämnas in till företagaren inom 7 dagar, fullständigt och tydligt beskrivna, efter att konsumenten har upptäckt bristerna.

Klagomål som lämnas in till företagaren besvaras inom 14 dagar från mottagandet. Om ett klagomål kräver längre behandlingstid, kommer företagaren inom 14 dagar att svara med ett mottagningsbevis och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.

Om klagomålet inte kan lösas i samråd uppstår en tvist som är föremål för tvistlösning.

Ett klagomål upphäver inte företagets skyldigheter, om inte företagaren skriftligen anger något annat.

Om ett klagomål bedöms som befogat av företagaren, kommer företagaren att efter eget val ersätta eller reparera de levererade produkterna kostnadsfritt.

Artikel 15 – Tvister
På avtal mellan företagaren och konsumenten som omfattas av dessa allmänna villkor tillämpas endast nederländsk lag. Detta gäller även om konsumenten är bosatt utanför Nederländerna.

Betala säkert

Betala säkert med Klarna, kreditkort eller PayPal

100 % nöjdhetsgaranti

Nöjda kunder är vår prioritet!

Vänlig kundservice

Öppet varje dag!